۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۸۹۶۷۷
گزارش نشست «معامله قرن‌؛ توطئه جدید»؛

حرکت چراغ خاموش رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح «معامله قرن» | کشورهای غربی و عربی، فلسطین را به رژیم صهیونیستی فروختند

اساتید حوزه و دانشگاه خاطرنشان کردند: رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای مرتجع عربی برای اجرای طرح «معامله قرن» برنامه ریزی بسیاری کرده اند که چراغ خاموش درپی دستیابی به اهداف شوم خود هستند.
نشست «معامله قرن‌؛ توطئه جدید»

با روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا، جریان صلح رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی که در زمان اوباما به بن بست رسیده بود، بار دیگر در راس برنامه های دولت آمریکا قرار گرفت، اما این بار سخن از یک سری گفت وگو بین سران رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان نیست، بلکه ترامپ از طرحی جامع برای پایان بخشیدن به منازعه فلسطین پرده برداشت و این طرح را «معامله قرن» نامید.

معامله قرن توطئه جدید امریکا و صهیونیست ها در جهت اشغال بیشتر سرزمین فلسطین، سلب حق آوارگان فلسطینی در بازگشت به سرزمین خود، اخراج باقی مانده فلسیطینیان از مناطق اشغالی سال 1948 میلادی، تسلیم بخشی از کرانه باختری به اردن، تشکیل کشور فلسطین در غزه و بخش هایی از صحرای سینا و پایان بخشیدن به هر گونه مقاومت فلسطین است، که مقدمات این امر با عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران آغاز خواهد شد.

اما با همه این تفاصیل تاکنون طرح مشخص و کاملی از سوی آمریکا ارائه نشده است و البته موانع بسیاری سر راه تحقق این توطئه وجود دارد، که از جمله این موانع می توان به توسعه توان نظامی و عملیاتی محور مقاومت، مخالفت دولت خودگردان و گروه های مقاومت فلسطین با این طرح و اختلافات درونی کشورهای حامی آن اشاره کرد.

برای تبیین بخش های مختلف این موضوع، خبرگزاری رسا در راستای «سلسله نشست تمدن اسلامی؛ راهبرد مقاومت»، نشست چهارم را تحت عنوان «معامله قرن (توطئه جدید)» با حضور دکتر رحماندوست دانشیار دانشکده مطالعات جهان و حجت الاسلام دکتر احمد سعدی عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران، در سالن همایش های الغدیر، واقع در قم برگزار کرد.

طرح معامله قرن از دهها سال قبل آغاز شده است

دکتر سعدی در این نشست معامله قرن را یک طرح مربوط به گذشته و آینده دانست و بیان داشت که طرح معامله قرن که دشمنان به دنبال آن هستند در واقع تکرار توافق‌نامه سایکس – پیکو (نهم ماه مه ۱۹۱۶) و بیانیه بالفور (۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی) است که از سال 2017 میلادی درپی احیا و راه اندازی مجدد آن هستند.

وی با بیان اینکه غرب به دنبال نجات یهودیان بود، گفت: همان طور که در تاریخ اثبات شده است، اروپایی ها دل خوشی از یهودیان نداشتند بنابراین به دنبال سرزمینی برای آنان می گشتند. صحرای سینا، کنگو و فلسطین سه گزینه برای اسکان یهودیان بود و اینکه صهیونیست ها می خواهند علت حضور خود در اراضی اشغالی فلسطین را یک وجهه دینی به آن بدهند، کذب محض است زیرا در ابتدا گزینه های مختلفی برای اشغال در نظر داشتند، سپس به این نتیجه رسیدن که در فلسطین اسکان پیدا کنند.

وی افزود: فلسطین از جهت ژئوپلیتیک و دینی دارای اهمیت بسیار زیادی در منطقه است بر این اساس در ابتدای قرن 20 قرار بود که این کشور آزاد باشد اما پس از بیانیه بالفور طرح تاسیس وطن یهودیان در فلسطین مطرح شد.

دانشیار دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه انگلستان در سال 1917 میلادی فلسطین را اشغال کرد، اظهار داشت: انگلیس با بهره گیری از نیرو و اراضی مصر توانست به راحتی فلسطین را اشغال کند. انگلیس ها نزدیک به 100 هزار سرباز در فلسطین مستقر کردند، اما به علت مشکلات مختلفی که برای آنان پیش آمده بود، مجبور شدند که فلسطین را رها سازند؛ سپس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 29 نوامبر 1947 با صدور قطعنامه 181 طرح تقسیم فلسطین به دو کشور عبری و فلسطینی را تصویب کرد. از این روز پایه های تجزیه فلسطین آغاز شد.

وی فلسطین را به چهار دوره تقسیم کرد و اظهار داشت: فلسطین اسلامی، فلسطین عربی، فلسطین فلسطینی و فلسطین عربی و اسلامی چهار دوره تقسیم بندی فلسطین از نظر نگاه سیاسی است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دوره فلسطین اسلامی شاهد رشد و حضور پر رنگ شیخ عزالدین قسام و در دوره فلسطین فلسطینی شاهد مطرح شدن شخصیتی نظیر یاسر عرفات بودیم.

وی عنوان کرد: فلسطین در سال های نخست اشغال از سوی کشورهای غربی و مرتجع عربی به صهیونیست ها فروخته شد.

حجت الاسلام سعدی حمایت عربستان از فلسطین را ظاهری دانست و بیان کرد: به علت وابستگی رژیم آل سعود به رژیم صهیونیستی، حاکمان سعودی فلسطین را در اختیار صهیونیست ها قرار دادند.

طرح معامله قرن به نتیجه نخواهد رسید

دکتر رحماندوست دانشیار دانشکده مطالعات جهان در این نشست گفت: کشورهای که طرح معامله قرن را مطرح کرده اند، بر خلاف طرح های گذشته، آن را به صورت کامل تشریح نساخته اند بر این اساس تحلیل و مسائلی که در این رابطه گفته می شود بر اساس احتمالات و تحرکاتی است که یهودیان و هم پیمانانشان در حال اجرای آن هستند.

این استاد دانشگاه معنی طرح معامله قرن را صلح فراگیر و یکسره کردن هر گونه تهدید و مقابله با اسرائیل دانست و تاکید کرد که از ابتدا و انتهای طرح معامله قرن نقض اشکار مقررارت بین المللی است.

وی با بیان اینکه طرح معامله قرن به طور یقین محقق نخواهد شد، افزود: باوجود اینکه نسبت به عدم تحقق طرح معامله قرن یقین داریم، باید در رابطه با این طرح کار کارشناسی دقیقی انجام دهیم.

دکتر رحماندوست بیان کرد: اشغال فلسطین و حضور صهیونیست ها در اراضی اشغالی یکی از بزرگترین چالش های جهان در دوران های اخیر محسوب می شود.

وی تصریح کرد: حذف سرزمین مادری فلسطین و ارائه تعریف جدیدی از آوارگان فلسطین از ویژگی های منحصر به فرد طرح معامله قرن است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کشورهای غربی به صورت یکپارچه از ابتدای اشغال فلسطین، از رژیم صهیونیستی حمایت کرده اند و در طرح معامله قرن پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، انتقال سفارتخانه خود در اراضی اشغالی را رسانه ای ساخت، یک هفته بعد از آن، سران رژیم آل سعود نیز شهر ابودیس را به عنوان پایتخت جدید فلسطین اعلام کرد که این مساله نشان دهنده هماهنگی غرب با کشورهای مرتجع عربی است.

دانشیار دانشکده مطالعات جهان با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در احیا مساله فلسطین، گفت: اگر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی نبود، مساله فلسطین ده ها سال قبل پایان پیدا می کرد.

ارسال نظرات